Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin 2021 Yılındaki Seyri
Artırılmış Gerçeklik yani AR (Augmented Reality), dijital verileri gerçek yaşam ortamımızın üzerine bindirilmiş olarak görmemizi sağlar. Örneğin gerçek hayatta olamayacağı halde ağaçlara inen bir dinozor görebiliriz ya da köpekler çizgi film meslektaşlarıyla kaynaşıyor olabilir veya çocuklar gol atmaya giderken yabancı bir uzay aracını tekmelerken görülebilirler.
AR teknolojisindeki hızlı gelişmelerle, yukarıda verdiğimiz örnekleri rahatlıkla akıllı telefonlarınızda deneyimlemeniz mümkün. Artırılmış gerçeklik uygulamaları sayesinde artık telefonlarınız size aracınızı kalabalık bir otoparkta bulmanızda yardımcı olmak veya evden bile çıkmadan kıyafet denemenize olanak sağlamak gibi imkanlar sunabilir. Günümüzde bunun gibi 100’lerce uygulama ile AR hayatımızı neredeyse sınırsız örneklerle kolaylaştırmakta.
Ar teknolojisinin belki de en ünlü örneği, 2016’da piyasaya sürülen ve hızla kaçınılmaz bir fenomen haline gelen mobil uygulama Pokemon Go’dur. Oyunda oyuncular; kaldırımınızda, çeşmenizde, hatta kendi banyonuzda bile gerçek dünyada ortaya çıkan Pokemon karakterlerini bulup yakalarlar.
İş, yatırım, teknoloji ve girişimcilik gibi alanlarda yayın yapan Amerika kaynaklı küresel medya şirketi Forbes’a göre Artırılmış Gerçeklik (AR), 2021’deki beş büyük teknoloji trendinden biri olacak.
Özellikle COVID-19’un patlak vermesiyle birlikte AR, uzaktan çalışmaya izin verdiği ve insanların sosyalleşmesine imkan sağlayacak şekilde simülasyon ortamları yarattığı için hızla büyüyor.
IDC’ye Göre 2017-2022 Yılındaki Küresel AR Harcamaları
Ayrıca AR teknolojisi birçok farklı şekilde kullanılabildiği için büyük bir büyüme potansiyeline ve ticari değere sahiptir. Bu nedenle, birçok işletme gelecekteki projelerinde Artırılmış Gerçeklik teknolojilerini iş süreçlerine entegre etmektedir. Bu blog yazımızda size 2021’de trend olmuş 7 artırılmış gerçeklik kullanım alanından bahsedeceğiz.
Mobil Cihazlarda AR
Mobil AR, kullanıcıların pahalı kulaklıklar veya yazılım satın almaları gerekmediği için oldukça maliyet etkin bir çözümdür. Mobil telefonlarda çalışan AR uygulamaları, hem iş hayatı hem de sosyal hayat ve eğlence için akıllı telefon sahiplerine birçok ilginç ve yararlı deneyim sunar. Mesela Snapchat ile insanlar yüzlerine ekledikleri efektler ile eğlenirken, uzaktan yardım uygulamaları ile de evlerinde bir uzmandan yardım alarak yeni aldıkları bir mobilyayı kurabilirler. 2022 yılında da AR mobil uygulamalarının kullanımının hızla artacağı beklenmektedir.
Gelecekte Mobil AR Uygulamaları
Otomotiv Endüstrisinde AR
Artırılmış Gerçeklik, otomotiv endüstrisinde de büyük ilgi görüyor. Üreticiler akıllı şehirlerde gezecek akıllı araçlar için sürücülerle uyum içinde çalışacak AR teknolojilerini otomobil tasarımlarına dahil etmeyi planlıyor. Finances Online’a göre otomobillerde AR’ın 2025 yılına kadar 673 milyar dolarlık bir değere sahip olması bekleniyor.
Nissan, AR ve yapay zeka ile çalışan Invisible-to-Visible (I2V) sistemini geliştirdi. Bu yazılım, sürücülerin yakındaki nesneler gibi olası tehlikelerin farkında olmasını sağlıyor ve konsantre değillerse sürücülerin odaklarını yola yönlendiriyor. AR bu uygulama sayesinde, kaza sayısını azaltırken, hem yayalar hem de sürücüler için daha güvenli bir trafik oluşturmaya yardımcı olacak gibi gözüküyor.
BMW ise müşterilerinin bayiye gitmeden yeni bir araba deneyimi yaşamaları için bir AR uygulaması geliştirdi. İnsanlar AR yardımıyla araç konfigürasyonlarını tasarlayabiliyor ve otomobillerin renklerini özelleştirebiliyorlar. Bu sayede müşteriler, satın almadan önce interaktif ve sürükleyici bir deneyim ile hangi otomobillerin veya tasarımların kendilerine en uygun olduğunu belirleyebiliyor.
Eğitimde AR
Artırılmış Gerçeklik eğitimde de önemli rol oynuyor. COVID-19 şartlarında çevrimiçi sınıflar için harika bir eğitim materyali haline gelen AR, çocuklar için sunduğu teknolojik deneyim altyapısı sayesinde eğlenceli bir öğrenme ortamı oluşturdu. Bu sayede sınıflar daha eğlenceli hale gelirken, öğrencilerin de öğrenme konusunda motivasyonları yükseliyor.
Örneğin 4D Anatomi uygulamasında öğrenciler 2.000’den fazla anatomik yapıyı inceleyebilir ve gerçek anatominin 20 farklı diseksiyon örneğini keşfedebilirler. Sanal 3B nesneleri farklı açılardan manipüle ederek ve gözlemleyerek anatomiyi anlamayı geliştirebilirler.
Öğretmenler, dikkat dağıtıcı unsurları engellemek ve öğrencilerin derslere odaklanmalarını sağlamak için AR’yi kullanabilirler. AR, artık daha erişilebilir ve uygun fiyatlı hale geldiği için, fiziksel malzemeler satın almak yerine, yakın gelecekte okullar için daha uygun maliyetli etkin çözümler sunulabilir.
Sağlık Hizmetlerinde AR
Artırılmış Gerçeklik tıp veya sağlık sektöründe de oldukça etkin rol oynamaya başladı. Hali hazırda tıbbi eğitim ve hasta deneyimini artırmak için kullanılan birçok AR destekli simülasyon kullanılmakta.
Artırılmış Gerçeklik teknolojisinin ayrıca hasta üzerinde operasyon sırasında da kullanımı yaygınlaşmaya başladı. Buna örnek olarak AccuVein uygulamasını verebiliriz. Bu uygulama doğrudan bir hastanın vücudunu tarayan ve doktorlara damarların tam yerini gösteren projeksiyon tabanlı bir AR uygulaması. Bu ve benzeri birçok örneği önümüzdeki yıllarda daha da fazla göreceğiz.
Uzaktan Yardımda AR
COVID-19 nedeniyle uzaktan çalışma gerekliliği büyük ölçüde arttı. Bu dönemde firmalar ve şahıslar tarafından maliyet etkin bir çözüm olduğu fark edilen uzaktan çalışma eğilimi pandemi geçtikten sonra bile devam edecek gibi gözükmekte. AR ile uzaktan yardım, şirketlerin ve bireylerin uzmanlıklarını başka alanlara kolayca aktarmalarına yardımcı olurken, seyahat ve adam-saat maliyetlerini de oldukça düşürüyor.
VSight, artırılmış gerçeklik kullanan bu tip uygulamaların en popülerlerinden biri. Bu tip uygulamalar sayesinde bir uzman bulunduğu yerden problemin yaşandığı alana bağlanıp alandaki iş arkadaşı ya da son kullanıcının akıllı telefon, tablet veya akıllı gözlük kameralarını kullanarak, dijital yönlendirmelerle problem çözümünü anında karşı tarafa ulaştırabiliyor ve böylece problemi dakikalar içinde “0” maliyet ile çözebiliyor.
İç Mekan Navigasyonunda AR
Artırılmış Gerçeklik; havaalanları, üniversiteler, hastaneler ve alışveriş merkezleri gibi kapalı alanlarda veya tesislerde gezinmek için de rahatlıkla kullanılabilir. Dışarıdan farklı olarak, GPS kapalı alanlarda yeterince verimli ve doğru çalışmıyor. Ancak etrafı tanıyabilen AR teknolojileri bu tip kapalı mekanlarda oldukça hassas çalışabilmektedir.
MoviDev’in ARKit ve ARCore tabanlı iç mekan navigasyon demosu, tüketicilerin bu sorunu AR desteğiyle nasıl çözebileceğine harika bir örnek teşkil ediyor. Bu tip uygulamaların da 2021 yılında hızla artacağı öngörülüyor.
Perakende ve Alışverişte AR
Alışveriş deneyimlerinde ve e-ticarette artırılmış gerçekliğin uygulanması 2021’de kesinlikle bir trend oldu. AR’ın gücü sayesinde müşteriler alıma karar vermeden önce ürünleri deneyebildiler. Görünen o ki alışveriş yapanların %60’dan fazlası AR kullanarak satın almayı tercih etti ve mağaza sahiplerinin %46’sı AR/VR kullanımına geçiş konusunda olumlu yaklaşımlar sergiliyorlar. Mesela, ZARA müşterilerin 6-12 saniyelik kliplerde seçili kıyafetleri giyen modelleri görmek için mağazadaki belirli mağaza pencerelerine telefonlarını yönlendirebilecekleri bir alışveriş uygulaması tanıttı. Bu şekilde, müşterilerin soyunma odalarına gitmelerine gerek kalmadı ve kıyafetin bedene nasıl uyduğunu ve hareket halinde nasıl gözüktüğünü görebildiler. Bu sayede bir müşterinin karar verme süresini de oldukça kısaltmış oldular.
ART Labs de, müşterilerin satın almadan önce ürünün kendileri için uygun olup olmadığını görebilmeleri amacıyla sanal ayakkabı, dekorasyon parçaları veya aksesuarları deneyebilecekleri bir AR platformu tanıttı.
Görüldüğü gibi AR günümüzde gelişen teknolojiyle birlikte git gide daha çok sektörde tercih edilmeye ve kullanılmaya devam ediyor. Çok yakın zamanda çok daha fazla alanda ve çok daha uygun maliyetlerle bu teknolojiyi kullanma imkanı artacaktır.
Oğuz Altay – digiMODE Kurucu Ortak


















